Direktlänk till inlägg 12 oktober 2009

Sorgbearbetning

Av Marie - 12 oktober 2009 17:48

Är just de ämnet jag tänkte skriva om idag, iaf försöka hålla mig till så gott det går!

Jag läser nämligen boken Sorgbearbetning med Johan W James & Russel Friedman.

Otroligt bra och intressant bok, även dock jäkligt jobbig i min sits just nu. Men jag tänkte dela med mig lite

av det jag läst hittills!


Jag är fortfarande i bearbetnings fasen vad det gäller min pappas bortgång, och det river upp en hel del sår inom mig när jag läser, men samtidigt är det så otroligt nyttigt för mig. Mycket saker man bör tänka på angående sorgbearbetning. Just nu har jag inte kommit direkt långt in i boken men jag känner redan att den är otroligt smärtsamt! Hur ska man bete sig som föräldrer, vänner, pojkvän/flickvän mot en väldigt sårbar person som varit med om en otroligt jobbig händelse, fel och brister finns alltid. Men av denna bok får man en hel del bra tips som man kan tänka lite extra på om man ställs inför den situationen, vilket vi alla kommer göra förr eller senare..

Och en viktig sak att tänka på, byt aldrig bort - det blir aldrig som förut hur man än vill och försöker.

Drar ett exp.. Jag är uppväxt med en hund, min hund dör och jag sörjer, mina föräldrar säger "vi köper en ny hund på lördag, gråt inte" Okej, vi köper en ny hund = vi byter ut den tidigare hunden mot en ny och sen blir allt bra"

Visst låter det enkelt, men det funkar inte så! Låt personen får bearbeta det som hänt, byt inte bort.. låt inte personen ensam få sitta och och sörja, stötta pusha på FINNS DÄR - och visa det!


"Ensam är starkast" , svaret än nej!


Jag rekommenderar boken för er som känner er intresserade av att läsa mera om ämnet!


Sörj inte i ensamhet!





 
 
Ingen bild

Syrran

12 oktober 2009 18:16

Oj va starkt skrivet gumman! Blev lite paff ;)
Men jag kan inte göra mer än att hålla med dig,man ha ju hört såå många som säger "jag klarar mig själv" osv,men de gör dom ju tyvärr inte. Dom kommer krypandes sen och vill ha tröst,vilket man självklart INTE ska stöta bort. Man ska låta folk sörja,men samtidigt visa att man finns där.
En sak jag reagera på när du skrev "Hur ska man bete sig som föräldrer, vänner, pojkvän/flickvän mot en väldigt sårbar person som varit med om en otroligt jobbig händelse, fel och brister finns alltid" ,de va EXAKT så jag tänkte då jag fick veta din pappas bortgång..! Tänkte "shit,tänk om jag säger nånting fel så de bli värre" . Va livrädd för de,kan jag lova!
Men jag sa till dig att de KAN hända att jag kläcker ur min nånting,vilket jag såg att du uppskatta att jag sa :)

Skit bra skrivet gumman! Mycket intressant ;) Älskar dig (L)

 
Ingen bild

tompas

12 oktober 2009 20:54

djupt gumman men sant, livet är inget man bara skjuter åt sidan, för det straffar sig fråga mig jag vet alla behöver tid å sörja å jag vet det är jobbigt gumman. men jag kommer alltid ställa upp för dig å de vet du än fast jag visat det jävligt dåligt :(
kram/ tompas

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 30 maj 2012 13:18

Hellu... Här sitter jag med mitt kaffe, har redan vare och handlat och tvättat klart för idag och klockan är ju inte ens halv två än.. Duktig som faen jag! ;)  Onsdag idag, blir nog mest bara lugnt under dagen och sedan tar jag med mig K ut på en b...

Av Marie - 22 maj 2012 13:58

Dåligt med uppdateringar här, tur man inte är nån bloggerska på riktigt ;)  Känns som att man aldrig har nånting att blogga om längre ändå, eller jo men de är heeemligt!! Men snart, ska vissa nyfikna individer få reda på vad som händer. ;) - Eller ...

Av Marie - 9 maj 2012 10:59

En överraskning åt er, en heeelt underbar sådan. Men tror jag drar ut på de ett tag till ;)    /M ...

Av Marie - 12 april 2012 13:21

Känner mig riktigt sliten idag, vaknat flera gånger inatt så har sovit väldigt oroligt (men jag vet vad de beror på) men de tär på kroppen dagen efter. Har iaf hunnit med lite ärenden på förmiddagen, och nu sitter jag halvdöd här vid datorn och klick...

Av Marie - 10 april 2012 10:44


Vilket fint väder vi fick idag, regn?! Så de blir nog till att vara inne, städa upp lite efter påskhelgen. Eller så får de vänta tills imorron. Håller iaf på att tvätta nu så nån nytta blir de gjort idag iaf. ;) Idag ska jag nog inte göra så mycket...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Dagens Datum

Omröstning

Har du träffat mig?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards